Blog #7 – Kleur als communicatiemiddel

 

Kleur heeft een bijzondere werking op ons gevoel. Je kunt een kleur helemaal te gek vinden of juist echt afschuwelijk. Enerzijds vindt je bepaalde dingen mooi, omdat ze een mooie kleur hebben. Of je kiest voor kleding, interieurdecoratie of ander zaken in een bepaalde kleur, omdat dat je lievelingskleur is. Anderzijds kies je bepaalde dingen juist bewust of onbewust niet, omdat deze een kleur hebben die je niet mooi vindt, of waarbij je een onprettig gevoel krijgt. Bewust of onbewust heeft kleur dus invloed op de beslissingen die je maakt. 

Waarneming & Non-verbale communicatie

Dat kleur een belangrijke rol speelt bij het maken van beslissingen is eigenlijk heel erg logisch. Want wist je dat 80% van onze waarneming bestaat uit kleur? Overal (waar licht is) is kleur en onze zintuigen nemen al deze kleuren waar.

Nu denk je misschien dat je kleur toch alleen maar waar kunt nemen met je ogen, doordat je kleur alleen maar kunt zien. Niets is minder waar. Kleur kun je namelijk ook voelen. Kleur ontstaat door een hoeveelheid licht en dat heeft een trilling die uitgezonden wordt. Zo komt het dat blinde of slechtziende mensen toch ook kleuren kunnen waarnemen.

Kleur is een onderdeel van non-verbale communicatie. Met kleur kun je veel meer zeggen dan met woorden alleen. Doordat kleur een bepaalde vibratie afgeeft, kan een ander deze vibratie oppikken en zo jouw non-verbale boodschap ontvangen.

Het is wetenschappelijk bewezen dat non-verbale communicatie belangrijker is dan verbale communicatie.

Grof geschetst bestaat communicatie uit 3 onderdelen.

  1. Non-verbale communicatie
  2. Intonatie en stem (de manier waarop je spreekt)
  3. Boodschap (de woorden die je spreekt)

Uit onderzoek blijkt dat tijdens een gesprek non-verbale communicatie voor 55% belangrijk is. De manier waarop je spreekt, je intonatie en de klank van je stem is voor 38% relevant en de woorden die je spreekt, dus echt de boodschap die je vertelt, heeft slechts voor 7% impact tijdens een gesprek.

Wanneer je je hiervan bewust bent, kun je dus een veel sterkere boodschap overbrengen door meer rekening te houden met en aandacht te geven aan je non-verbale communicatie.

 

Psychologische betekenis van kleur

Zoals gezegd, is kleur een onderdeel van non-verbale communicatie. Met behulp van kleur kun je een boodschap versterken of juist minder krachtig maken doordat de kleur niet overeenkomt met wat je verder uitzendt aan communicatie.

Kleur heeft een psychologische werking en elke kleur heeft een eigen betekenis. Zo is algemeen bekend dat de kleur rood staat voor liefde, blauw staat voor de lucht en de kleur geel staat voor de vrolijkheid. Dit zijn allemaal positieve associaties, maar deze kleuren kunnen stuk voor stuk ook negatieve emoties oproepen. Zo staat rood ook voor woede, blauw voor depressiviteit (denk maar aan Blue Monday) en geel wekt jaloezie op.

Bedrijven maken in hun marketing  gericht gebruik van kleur en de emoties die dit bij mensen kan oproepen.

Mc Donalds

Zo was tot een paar jaar geleden het logo van de fastfood keten Mc Donalds rood en geel. Rood zet je snel tot actie aan (fastfood) en geel geeft je een geluksgevoel. Daarnaast is geel een opvallende kleur die je ook nog goed kunt zien als de zon schijnt. Je gaat dus snel van de snelweg voor een moment van geluk met een hamburger en frietjes.

Tegenwoordig is de rode kleur vervangen door donkergroen. Mc Donalds heeft deze kleur ingevoerd, aangezien ze steeds meer gezondere maaltijden willen aanbieden en een duurzamere bedrijfsvoering nastreven. De kleur groen staat voor natuur en wordt geassocieerd met gezonde voeding. De gele M vangt nog steeds de aandacht langs de snelweg.

KLM

Het Royal Blue van KLM (Koninklijke Luchtvaart Maatschappij) is niet alleen vanwege de naam van de kleur een logische keuze. Deze kleur blauw wordt ook geassocieerd met een strakblauwe lucht en transparantie. Daardoor krijgt de passagier bij KLM het gevoel dat men vliegt met een betrouwbare en integere luchtvaartmaatschappij en men een harmonieuze vlucht zal ervaren wanneer men ervoor kiest om met KLM te vliegen.

Allemaal strategische toepassingen van kleur om een gevoel en kernwaarden van een bedrijf over te kunnen brengen op een (potentiele) klant. En het werkt! Deze bedrijven zijn al jarenlang grote spelers in hun markt.

 

Connecting the dots

De betekenis van een specifieke kleur heeft invloed op ons, doordat kleur ons op meerdere niveaus beïnvloed.

Kleur heeft namelijk invloed op hoe we ons voelen, wat we ervaren, hoe we handelen en welke beslissingen we maken.

Hiervoor zag je in het voorbeeld van Mc Donalds dat door het zien van de gele M langs de snelweg, we een gevoel van vrolijkheid ervaren [voelen], we (spontaan) trek krijgen in een hamburger / milkshake [ervaren], we de eerste afslag nemen [handelen] en door de Mc Drive rijden of zelfs naar binnen gaan voor een korte eetpauze [beslissing].

Eerder gaf ik ook al aan dat 80% van onze waarneming bestaat uit kleur. Kleur is overal. Het zit niet alleen in het logo van je bedrijf. Ook jij draagt kleur en daarmee geef je ook een bepaald signaal en een bepaalde boodschap af.  Je kunt dan ook communiceren door kleurgebruik in de kleding die je draagt en daarmee jouw boodschap kracht bijzetten.

Imago

Die boodschap gaat verder dan alleen letterlijk een gesproken of geschreven bericht. Het gaat om een algehele sfeer en een algehele indruk die je achterlaat. Je kunt dit omschrijven als je imago. Hoe presenteer jij jezelf en hoe zien anderen jou.

Kleur heeft invloed op hoe we ons voelen. Dat betekent dat we niet alleen beïnvloed worden door het kleurgebruik van anderen (extern) zoals we hiervoor zagen, maar ook door ons eigen kleurgebruik (intern).

Hoe werkt dit nou precies?

Wanneer je je moe en futloos voelt kun je ervoor kiezen om te ontspannen en het rustig aan te doen. De kleur groen werkt dan heel goed. Intuïtief zal je dan waarschijnlijk ook sneller voor deze kleur kiezen. Daarmee bevestig en bekrachtig je je gevoel. Door het dragen van een groene outfit ga je je niet energieker voelen. Heb je echter nog heel wat klussen te klaren die dag, dan kun je beter kiezen voor rood in je outfit, zodat je je wat energieker gaat voelen en meer in de actiemodus komt.

Qua extern kleurgebruik bepaalt de kleur die jij draagt hoe je overkomt op anderen. Zo kun je als heel lief en betrouwbaar worden ervaren als je voornamelijk roze en blauw draagt, terwijl je misschien juist meer bent dan dat. Je bent avontuurlijk en onafhankelijk, alleen is dat niet wat de ander ziet. Door meer rood en oranje toe te voegen in je outfit, kun je deze kanten van jezelf extra belichten en een ander imago voor jezelf creëren.

Ik ga voor GOUD!

In mijn cursus “Ik ga voor GOUD!” ga je aan de slag met het inzetten van kleur op een manier die voor jou werkt, zodat je moeiteloos al je (zakelijke) doelen kunt behalen. Je zult meer succes ervaren wanneer je kleur gaat inzetten op een manier die bij jou past en in deze cursus ontvang je alle tools om dat op een effectieve manier te kunnen doen.

Meer informatie over de cursus vindt je via de volgende button.

[su_button url=” https://eskolora.nl/product/ikgavoorgoud/” target=”blank” style=”noise” background=”#E0B42A” color=”#000000″ size=”20″ center=”yes” radius=”0″]Ik ga voor GOUD![/su_button]

 

 

Tof als jij deze blog helemaal hebt gelezen. Laat me gerust weten wat je ervan vond en of het je heeft geïnspireerd. Vind ik leuk!

 

 

 

Liefs,

Stefanie

💖

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *